De Eben-Haëzerschool is een traditionele basisschool met een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat in onze organisatie elk leerjaar een leerstofpakket aangeboden wordt aan de leerlingen, waarbij rekening wordt ge-houden met een doorgaande lijn binnen de school.
Dit betekent niet dat alle kinderen even ver zijn in hun ontwikkeling en over dezelfde mogelijkheden beschikken. We houden rekening met verschillen tussen kinderen en gebruiken hierbij voor de basisvakken rekenen en taal een vaste procedure die jaarlijks binnen een teamvergadering wordt geëvalueerd. Het ene kind leert nu eenmaal sneller dan het andere.
Wat is voor ons goed onderwijs?
In het onderwijs op onze school staan zowel de leerstof en kennisinhouden als de persoonsvorming van onze leer-lingen centraal. Met name bij de hoofdvakken rekenen en taal/lezen houden we sterk vast aan de doorgaande lijn die onze methodes ons bieden en werken we doelgericht. Bij de zaakvakken en de creatieve vakken werken we toe naar meer inbreng en keuzes van de leerlingen, passend bij hun interesses, gaven en talenten. De leerlijnen zorgen voor een goede doorgaande lijn en heldere doelen. In de onderbouw leren we voornamelijk spelend, aan de hand van ontwikkelingslijnen gericht op de zone van naaste ontwikkeling.
De leerkracht is op onze school meer leerkracht dan coach. De leerkracht heeft veel toegevoegde waarde in het geven van een goede instructie, het creëren van een bevorderend leerklimaat, het fungeren als voorbeeld en iden-tificatiefiguur en het begeleiden en ondersteunen van de leerlingen. Hierbij gebruikt de leerkracht coachingsvaar-digheden, bijvoorbeeld in de individuele kindgesprekken.
De organisatievorm waarbinnen we werken is meer klassikaal dan flexibel omdat we leren plaats willen laten vinden in de gemeenschap van de groep. Daarbinnen differentiëren we vooral convergent. De leerlingen werken voor het overgrote deel aan hetzelfde doel. We differentiëren op drie niveaus en vooral in tempo en verdieping. Voor een beperkte groep leerlingen werken we met individuele leerlijnen. Momenteel werken we vooral met papieren leer-middelen. De komende jaren willen we gedoseerd een beweging maken naar meer digitale leermiddelen. Inmiddels is in de groepen 5 t/m 8 de overstap gemaakt naar een digitale verwerking van de rekenstof.